De Honderd Huizen: Harm Feijer vertelt

Jarenlang heb ik in Hengelo (KDV Het Ruimteschip, KDV en BSO Het Tweede Huis) en Borne (KDV en BSO De Horizon) dagverblijven mogen bezitten. Deze dagverblijven hoorden allen bij mijn organisatie: De Honderd Huizen. Het waren dagverblijven waar gewerkt werd met de pedagogiek van Reggio Emilia. Ik kom daar later op terug.

Door overheidsmaatregelen ten gevolge van de crisis daalde de tegemoetkoming voor kinderopvang aanzienlijk. Daarnaast werden er door allerlei zogenaamde “deskundigen” berichten verspreid die onjuist waren. Kinderopvang was nog wel te betalen maar het kwaad was al geschied. Voor mij heeft dat een faillissement van De Honderd Huizen tot gevolg gehad en de dagverblijven Het Ruimteschip, Het Tweede Huis en De Horizon werden overgenomen door een derde partij.

Ondanks andere toezeggingen maalde deze partij niet om deze pedagogiek en werd het laatste kinderdagverblijf een dagverblijf zoals zo veel andere kinderdagverblijven. Uiteindelijk werd door die derde partij ook het laatste dagverblijf aangezegd dat het gesloten zou worden. Alles weg.

Maar toen. Een ouder, die zijn kinderen op deze Reggio dagverblijven had geplaatst stond op en maakte duidelijk dat deze manier van werken met kinderen niet mag verdwijnen. Deze ouder gaat de zaak overnemen en herstelt de werkwijze zoals die was. Bijzonder!!!

“Wat houdt deze werkwijze dan in?” hoor ik u vragen.

Allereerst de volle aandacht voor het kind. De pedagogiek van Reggio Emilia wordt ook wel de pedagogiek van het luisteren genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat het belangrijk is dat volwassenen luisteren naar kinderen. Niet luisteren in de zin van gehoorzaam zijn, maar horen wat het kind zegt. Met woorden, maar ook met gebaren, gezichtsuitdrukkingen, als het lacht of huilt. Alles heeft betekenis. Als je luistert naar een kind dan hoor je wat het te zeggen heeft. En als je weet wat het kind zegt, kun je daarnaar handelen.

Reggio Emilia is ook de pedagogiek van respect. Respect voor de eigenheid van de ander, ongeacht leeftijd. Natuurlijk vinden wij het belangrijk dat kinderen respect hebben voor hun ouders. Wij vinden het ook belangrijk dat ouders respect hebben voor hun kinderen. Voor hun gedachten en hun fantasieën. Voor hun wensen en verlangens. Dat respect kun je als volwassene laten zien in je manier van omgang met (je) kinderen. Je kunt als volwassenen alles bepalen wat een kind moet gaan doen en op welke tijd. Je kunt het ook voor een groot gedeelte aan het kind overlaten. Als je dat doet zul je versteld staan over het resultaat. Wij kunnen wel vinden dat alle kinderen op hetzelfde moment in de kring moeten, maar misschien denken de kinderen daar wel heel anders over. Misschien vinden ze het wel helemaal niet leuk om in een grotere groep dingen over zichzelf te vertellen. En als we aandringen zal het kind steeds meer gaan zwijgen.

Maar luister je respectvol in een één op één gesprek geef je een kind vertrouwen en zal het langzaam maar zeker meer gaan vertellen. Ook in een grotere groep. Over dit onderwerp is ontzettend veel te vertellen en mogelijk krijg ik nog eens de gelegenheid om dat te doen.

Op dit moment ben ik ontzettend blij dat iemand het aandurft deze werkwijze uit te voeren en waar mogelijk uit te bouwen. Ik kan me voorstellen dat dit verhaal vragen oproept. Reageer maar en vraag maar. Wij geven graag antwoord.

~ Harm Feijer

Stel je vraag aan Harm Feijer

Stel Het Ruimtekasteel een vraag

Lees het verhaal vanuit het perspectief van de nieuwe houder